Ons eerste - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu Ons eerste - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu

Ons eerste

Door: Els

09 Juni 2015 | Indonesië, Gianyar

Ingrid en ik staan in een schooltje aan de rijstvelden. Dit is een 20 tal minutjes met de auto van ons vrijwilligershuis. We worden gebracht door onze lieve chauffeur “Hendra”. Het is niet zo simpel om hier met de auto te rijden tussen de mierenhoopkes van “brommerkes “ die langs alle kanten voorbij komen, de honden die in het midden van de weg lopen of beter gezegd stil blijven staan en dan in “slow motion” naar de kant gaan wanneer ze tuttut van de auto horen, ogen kom je hier tekort, maar Hendra blijft er gewoon rustig tussen verder rijden. We nemen elke dag dezelfde weg en telkens is er iets dat we de voorbije dagen precies niet gezien hebben. Iedereen doet hier aan “garageverkoop”. Een superretteke , een eetkraampje, een waserette, dierenwinkel, kleding, handtassen, verkoop van verschillende soorten vogels, meubelen , bouwmaterialen, plastieken tuinstoelen , die hebben we hier ook gekocht , 2 groene en 2 blauwe, om toch een beetje op ne fatsoenlijke stoel te zitten in plaats van altijd op de grond… ge vind hier gewoonweg alles.

De Engelse lessen zijn van maandag tot donderdag van 15:00 tot 16:30 aan de “firtst class” en van 16:30 tot 18:00 aan de “second class.
Vroeger gaf juf Ayu de lesssen in een “Bamboe” schooltje tussen de rijstvelden, omdat dit niet meer in goede staat (bamboe rot) en de eigenaar het niet wil vernieuwen, gaan de lessen nu door in een plaatselijk schooltje.
Dit vind de juf natuurlijk heel spijtig, want het is toch wel veel leuker om buiten in de natuur les te geven.
De kinderen hebben zelf de keuze of ze Engelse les komen volgen, dit kan je vergelijken met bij ons “avondschool”.

Iedere dag stellen we ons opnieuw voor , het zijn telkens andere leerlingen, die wekelijks terug komen , allee dat hopen we toch, we zullen het volgende week zien.
We zeggen onze naam, leeftijd en dan zie je ze naar elkaar kijken en fluisteren “hoe oud of zo oud”, waar we vandaan komen, dat we hier 3 weken vrijwilligerswerk komen doen en daarna nog weekje vakantie en Ubud.
Dan mogen ze zelf vragen aan ons stellen en meestal is het , wat is je favoriete eten, fruit, kleur, dier, heb je broers of zussen,…
Daarna stellen de leerlingen zich voor , maar voor ons zijn hun namen ook niet altijd even simpel en gemakkelijk om uit te spreken… en natuurlijk zijn wij ook benieuwd naar hun “favorits” en waarom ze naar de Engelse les komen. Het is hun droom om te werken als gids, receptioniste, tolk, les geven,…
Zaterdag 30 mei hebben we kunnen kennis maken met onze juffrouw Ayu , zij is met haar man en 2 kindjes langs hier gekomen om met ons haar lessen programma van de voorbije week te bespreken met ons.

Ons weekovezichtje :
Maandag 01 Juni :
Door een misverstand zitten de twee klasjes vandaag samen en is het les van 15:OO tot 16:30. De leerlingen zijn tussen de 9 en 13 jaar. Na het voorstellen las de juf een tekst voor over “Family” en stelde hierover vragen aan de kinderen.
Wat gaat de tijd toch snel voorbij, want het lesuurtje zit er al op.

Dinsdag 02 Juni :
First class : 4 leerlingen van 11 jaar
Ingrid heeft een tekst voorgelezen over haar “Family”, deze hebben ze opgeschreven en nadien hebben wij de tekst verbeterd.
Second class : 2 leerlingen van 15 jaar
Ook ik heb een tekst voorgelezen over mijn “Family” , deze hebben ze opgeschreven , wij verbeterd en hier over vragen gesteld.

Woensdag 03 Juni :
First class : 24 leerlingen van 11 jaar (amai dat was ne grote groep in vergelijking met de vorige dagen)
Invuloefeningen over “Family”.
Second class : 4 leerlingen van 14 jaar
Ingrid heeft de tekst nog eens voor gelezen over haar “Family”, deze hebben ze opgeschreven , wij verbeterd en hier vragen over gesteld.
Na de lessen zijn we met juf Ayu naar haar “vroegere bamboe schooltje “ gaan kijken.

Donderdag 04 Juni :
’s Morgens met de 5 vrijwilligers : Ingrid, Nicole, Dolf, Lindsey en ik zijn we met meester Budi naar een schooltje hier in de buurt gegaan om daar een kijkje te nemen en te horen of ze in de voormiddag onze hulp kunnen gebruiken.
We hebben kennis gemaakt met de leerlingen van meester Budi, dit was een hele bende ( 30 leerlingen). Na onze voorstelling en het voorstelllen van de kids heeft Nicole een woord op het bord geschreven en met de laatste letter van dit woord moesten ze een nieuw woord maken en dit mochten ze zelf op het bord komen schrijven “Keileuk”. Daarna de leerlingen in 4 groepjes verdeeld voor het zoeken van tegengestelden. Dit vonden ze ook heel fijn om te doen , ze waren allemaal heel enthousiast!!

Namiddag was juf Aju ziek en werden we bijgestaan door Hendra onze chauffeur die ook leraar is .

First class : 12 leerlingen van 11 jaar
Elke leerling las de tekst “Go to school” voor ons voor en wij verbeterden hun uitspraak indien nodig. De meeste maken fouten bij dezelfde woorden.
Second class : 4 leerlingen van 15 jaar
Direct en Indirect Speech door juf Ingrid. Heel moeilijk voor ons om dit uit te leggen , iets wat we ongeveer 30 jaar geleden geleerd hebben. Maar juf Ingrid heeft dit heel goed gedaan!
We hebben de leerlingen zelf hun zinnen op het bord laten schrijven , dit vonden ze natuurlijk heel fijn om te doen. Juf Ingrid heeft ze ook huiswerk meegegeven tegen deze week , ze waren er blij mee. We zullen deze week zien of ze dit gemaakt hebben.

De leerlingen zijn hier heel enthousiast !!!
Wij sluiten de lessen af met een spelletje : slapen, 1ne duim op , iemand komt de duim naar beneden doen & bij wie die naar beneden is moet dan raden wie dit gedaan heeft. Als je het goed hebt mag je naar voor en neemt de andere jouw plaats in & bij een foute keuze blijf je zitten. Daarna sluiten de leerlingen af met een “mantra” en geven wij ne “High Five” als de leerlingen de klas verlaten.

Groetjes van ons.

• 09 Juni 2015 - 13:09

Grote Els:

Dag lieve "kleine" Els! Wat leuk om dit te lezen!!! Je hebt je roeping gemist madam! En juf Ingrid...... ja die heeft daar meer geduld dan hier zeker? Awel, het doet me goed te zien dat jij ook een stuk kan neerpennen!!!! Neem alles maar goed in je op hé? Hier gaat alles zijn gangetje (zo nu en dan een dag van om en bij de 30° met dan wat onweer en dan weer een paardagen fikse noordenwind en 13° minder)...... Allee, tot het volgende verslag!! Lieve knuffel, Els

• 09 Juni 2015 - 18:43

Vermeir Betty:

He' Els leuk je nog is te horen. Wat fijn dat jullie zo met deze kinderen kunnen samen werken ! Ik heb de indruk dat het jullie daar wel bevalt . Ik probeer iedereen hier zoveel mogelijk op de hoogte te houden en daarom van ieder de groetjes . En hebben jullie de pot choco al gemist ? Jullie zullen nu ook al wel specialiteiten van daar geproefd hebben en die zullen ook wel lekker zijn ! Ik vind het fijn om jullie zo te kunnen volgen hopelijk tot het volgende leuke verslag grtjs Betty

• 10 Juni 2015 - 09:22

Mayke:

Leuk om te lezen! Jullie zijn echt wel goed bezig.
    Heel veel groetjes
    Mayke

• 13 Juni 2015 - 18:27

Els Teunkens:

Hey Els,

Amai, het gaat je precies goed af, dat lesgeven! Ik heb aan ria de link terug gevraagd, want ik was hem kwijt! Nu kan ik je volgen en dat is wel leuk. Heel veel succes nog, jullie doen dat allemaal geweldig!!! Groetjes Els