Wat ditjes en datjes ... - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu Wat ditjes en datjes ... - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu

Wat ditjes en datjes ...

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg

26 Juni 2015 | Indonesië, Gianyar

Doktor Gigi is gewoon de vertaling voor tandarts. Ook al dachten wij de eerste dagen dat de familie Gigi enorm groot was en dat ze allemaal voor dokter gestudeerd hadden.

Arak : een dikwijls zelfgebrouwen drankje hier op Bali. Wil je veel lichamelijke klachten dan moet je dit vooral veel drinken. Dus, op een gegeven moment tijdens ons verblijf op Gili komt er een verkoper aan onze oren zeuren of wij zijn flesje willen kopen dat hij aanbiedt. Omdat wij al de raarste verhalen gehoord hadden over de namaak arak zeg ik : ‘sorry, I don’t drink’. Je had zijn reactie moeten zien. Plots zit er azijn in zijn mond en zegt heel verontwaardigd : No, no mizzzzz. It izzz oil forrr massage.

Miertjes hebben de minuscule opening in ons pakje cornflakes ontdekt. Van zodra je het pakje opneemt sprinten ze alle kanten op en met een keukenhanddoek veeg ik het keukenblad weer schoon. De stipjes die ronddobberen in mijn kommetje ontbijt schep ik er vakkundig uit. De werklustige miertjes kunnen nog altijd op mijn sympathie rekenen ;-). Kakkerlakken daarentegen die gaan er onherroepelijk aan. Ik hanteer maar één regel : nultolerantie in de vorm van een 25 cm grote spuitbus ! Gelukkig hebben we ze niet zo vaak tegengekomen.

Het zal me vaker overkomen, het totaal fout inschatten van de leeftijd. Sommigen bezitten de eeuwige jeugd, anderen lijken stokoud geboren.

Vrouwen in sarong en een kanten doorkijkblouse tijdens het offeren en tijdens ceremonies. Er kleven rijstkorrels op hun voorhoofd en hun slapen.

Mijn Indonesisch heeft soms een lichte voorsprong op het Engels van onze chauffeur of winkelmeisje;-). Hun Engels is moeilijk te verstaan. Voor Indonesiërs is de uitspraak van de letter f een moeilijke zaak. Zo drinken zij geen koffie, maar kopi. Is pri ,free en pipe five. En ook nog iets waar we al vaak om gelachen hebben : een bitch is the beach !

Ik vel geen oordeel, maar op Bali volgt de vrouw de man.

Vraag je iets, of zeg je iets : In de tekstballon boven het hoofd van de Balinezen kan ik lezen ‘doen jullie maar’.

x
Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 117151

Voorgaande reizen:

27 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Vrijwilligerswerk ... en genieten op Bali

02 Juni 2012 - 05 Juli 2012

Vrijwilligerswerk

Landen bezocht: