Voorlaatste blog ... - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu Voorlaatste blog ... - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu

Voorlaatste blog ...

Door: Ingrid

26 Juni 2015 | Indonesië, Gianyar

Dag allerliefste trouwe lezers en volgers van deze weblog. Er is inmiddels weer een mooi tijdje verstreken en aangezien het einde van juni ons steeds meer nadert, is hier dan onze VOORLAATSTE blog vanuit Bali.

De afgelopen weken waren turbulent, indrukwekkend, met momenten vermoeiend, maar uiteraard, ondanks de ontgoochelingen, toch wel de moeite waard.

Eventjes ook iets vermelden over onze uitstapjes :
Kuta is veel te druk. Dat is een plaats voor bruingebrande surfers en nachtleven, niet voor ons. Maar wie denkt in Bali ( en Kuta) iets te kort te komen heeft het helemaal mis. Ik vind het zalig om eventjes te vertoeven in een westerse sfeer. Toch lijkt het alsof je niet meer in Bali bent. Een dijk vol consumptietoestanden.

Dreamland beach, Uluwatu : zonsondergang en traditionele dans (de tempel hebben we overgeslagen) , Seminyak, schildpadjes, Jamie Oliver. We bezoeken de meest gefotografeerde tempel van Bali : Tanah Lot. Eindeloze rijen kraampjes die allemaal hetzelfde verkopen. Om uiteindelijk de finale shot van de ondergaande zon met de tempel te kunnen maken. De kliffen rond de tempel rijzen ruig en steil omhoog. De golven spatten in woeste fonteinen te pletter. Ik geniet.

Padangbai, een vissersdorpje aan de oostkant van Bali. Het is de enige natuurlijke haven van het eiland en ferry’s en snelle boten varen af en aan naar lombok en de Gili-eilanden. Aan de straat langs de kustlijn staan restaurantjes en winkeltjes. We stappen op de boot naar Gili Trawangan om daar werkelijk een paar fantastische dagen door te brengen, boordevol zon, zee, strand en lekker eten. Gili Trawangan, een miniatuureilandje. Auto’s en brommers zijn hier verbannen en moet je enkel opzij stappen voor tinkelende paardenkarren en fietsers. We nemen een paardentaxi. We zijn alleen ietwat groot voor het piepkleine zitje ;-).

Sanur : vroeg uit ons bedje. Om op tijd in Sanur te zijn voor de zonsopkomst en voor een toertje met de fiets. De zon komt op en laat de mist verdwijnen. Het is een prachtig en indrukwekkend gezicht. Toeristen komen, maken foto’s, geeuwen en gaan. Wij vertoeven er lekker tot ’s avonds. Sanur is de oudste badplaats van Bali. Nadat begin vorige eeuw westerse kunstenaars het eiland ontdekten en strandbungalows lieten bouwen in Sanur, breidde het dorp zich gestaag uit met hotels, restaurants en souvenirwinkels. In tegenstelling tot hectisch Kuta behield Sanur echter een sfeer van standing. Rugzaktoeristen en ketens als Hardrock Cafe en Pizza Hut kom je hier niet tegen.

Ubud : Na Gianyar is onze bestemming Ubud. Dit in het centrale bergland gelegen dorp is het artistiek en spiritueel centrum van Bali. Dat wil zeggen: voor buitenlanders. Want artistiek en gericht op het ‘hogere’ zijn alle Balinezen. Ook hebben ze het talent om moeiteloos in te springen op wat toeristen willen. Er duidelijk meer hotels en restaurants dan mensen om deze mee te vullen. Ubud telt heel veel winkeltjes. Van het type ruwbouw met golfplaten dak en ontbrekende voorgevel. Klein en armtierig. Iedereen wil je van alles aansmeren, met als argument: zeg alsjeblieft ja - iedereen zegt nee vandaag. Slecht argument, misschien moet je lering trekken uit het antwoord en stoppen iedereen iets aan te bieden voor teveel geld???
Reizigers komen naar Ubud om dans-, kook- en schilderlessen te volgen. Sinds outdoorvakanties populair zijn, ga je hierheen om te raften en mountainbiken. En nu miljoenen mensen lazen hoe schrijver Elizabeth Gilbert hier zocht naar verlichting en de liefde vond, is Ubud een bestemming voor (vrouwelijke) reizigers op zoek naar zichzelf. Net als actrice Julia Roberts (hoofdrolspeelster in de boekverfilming Eat Pray Love) bezoeken ze yogalessen en goeroes, fietsen ze tussen de smaragdgroene rijstvelden en eten ze organic en clean food.

x,
Ingrid

• 26 Juni 2015 - 22:41

Monique Krekels:

Heb met veel belangstelling jullie ervaringen gevolgd
    Ik wens jullie een behouden thuiskomst met een pak goeie herinneringen