nu is het mijn beurt... - Reisverslag uit Jambiani, Tanzania van furaha - WaarBenJij.nu nu is het mijn beurt... - Reisverslag uit Jambiani, Tanzania van furaha - WaarBenJij.nu

nu is het mijn beurt...

Door: nicole

25 Mei 2014 | Tanzania, Jambiani

Nu is het mijn beurt om een verslag te schrijven...Ingrid noemt mij lui omdat zij al de verslagen tot nu toe al heeft geschrevenn maar geloof ze niet,zalle...

Enfin, het wederzien hier in Zanzibar van studenten die we 3 jaar geleden onder onze vleugels genomen hebben om Engels te leren was verbazingwekkend. Er zijn een paar studenten die afgestudeerd zijn en ondertussen een baantje hebben gevonden om in hun onderhoud te kunnen voorzien (zeg dan nog maar eens dat het vrijwilligerswerk hier niets oplevert !!)

Het project waar we nu voor hebben gekozen (Marine Dolphins research) is totaal verschillend van wat we hier 3 jaar geleden hebben gedaan (Social Project), maar zeker niet minder interessant en prettig!!

Elke dag om 6.30u het water op met bootjes, die ons brengen naar de plaats in open oceaan waar we het gedrag van zowel de wilde dolfijnen, als de boatdrivers, als de toeristen in kaart brengen.
Rond 8.30u varen we terug naar wal waar we ons ontbijt kunnen nuttigen, om daarna terug de volle zee in te trekken om op onze beurt tussen de dolfijnen te snorkelen om hun gedrag onder water waar te nemen en later te noteren.
In de namiddag leren we de lokale bevolking en de boatdrivers Engels spreken, zodat zij op hun beurt met de toeristen kunnen communiceren om hen dan te kunnen uitleggen welk nut het heeft om de dolfijnen met de bootjes rustig te benaderen en hen vertellen hoe ze rustig kunnen snorkelen tussen deze wondermooie waterdieren.

Zanzibar is zo'n mooi tropisch eiland met witte stranden, palmbomen, blauwe oceaan en als toeristenbestemming ontzettend duur..
Als men hier luilekker uitgestrekt op het strand ligt weg te dromen met in de hand een lekkere cocktail, denkt men als toerist amper aan de armoe en de nood aan ontwikkeling van de lokale bevolking..
ja, waarom zou men toch??

Misschien betekent ons werk hier niets voor velen, maar ik ben er zeker van overtuigd dat we dankzij dit project en inzet van vrijwilligers het leven van de wilde dolfijnen in open oceaan een handje helpen om in de toekomst te kunnen overleven in harmonie met de alsmaar meer toestromende toeristen en boatdrivers.

• 25 Mei 2014 - 20:56

Nicole Husson:

Ha jij bent er toch ook nog. Heb al gewacht op een verslag eens van jou! Lijkt ook wel een zalige ervaring zo snorkelen tussen de dolfijnen. Nu hebben jullie vandaag wel de stembusgang gemist. Het kleurt hier tamelijk geel overal. Geniet maar van jullie werk ginder. Doet altijd wel deugd als je terug komt en je ziet wat een vorig bezoek als gevolg heeft. Zo zie je dat jullie werk toch heel nuttig is. Chapeau dat jullie dat allemaal doen.

• 26 Mei 2014 - 16:57

Dolf:

Helaba,

Gij verdient da om af en toe lui te zijn, zeg maar tegen Ingrid da kik da gezegd heb. Ik vind da heel nobel da jullie dit werk elk jaar opnieuw doen. Resultaat mag dan misschien klein zijn, als ge u daar zelf bij goed voelt wie zijn wij dan om daar anders over te denken. De meeste staan aan de zijkant, maar jullie doen het elk jaar opnieuw. Hier gisteren NVA gewonnen, maar al de ander gaan het ze nie gemakkelijk maken.
    Voor de rest gaat hier alles zijn gangetje. Winkel doen, eten maken, wassen en plassen.... geen probleem allemaal. Doe ze daar allemaal de groeten en tot hoors.
    Dolf en de rest van de kroost

• 27 Mei 2014 - 09:55

Os Mayke:

Leuk,zalig om dit allemaal te lezen en zo jullie toch een beetje te vergezellen!

Hier parraplukesweertje maar voor de rest alles ok.

Dikke knuf

• 29 Mei 2014 - 20:34

Leentje:

Helaba

Amai je bent daar in goede handen en veel actie precies het is wel leuk om je verhalen te kunnen volgen.

Amuseer je nog en de groetjes van ons