Het was een succes ... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van furaha - WaarBenJij.nu Het was een succes ... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van furaha - WaarBenJij.nu

Het was een succes ...

Door: Ingrid & Nicole

02 Juli 2012 | Mozambique, Maputo

Het dagje zee met de kinderen zit er op en was een voltreffer. Ze speelden honderduit. Ze genoten met volle teugen. Sommigen schaterden het uit van de pret. Er werd gezwommen, gevoetbald, gesurft, geslapen en gegrimeerd.
Ze waren verslingerd aan de oranje limonade en de hotdog en wij realiseerden ons dat we trots op hen kunnen zijn. We konden opgelucht ademhalen. Iedereen heeft met eigen ogen kunnen zien dat de kinderen een goede opvoeding genieten en normale kinderen zijn.

Ook wij zijn trots op onszelf en op ons werk. Dit mag ook geweten zijn !

Uiteindelijk kennen we elkaar niet. Daarvoor zijn we niet echt lang samen geweest. Om iemand te begrijpen, om te weten wat ze wel en niet prettig en fijn vinden, om hun zwakke plekken en sterke punten en hun karakter te kennen, moet je talloze uren en dagen bij elkaar zijn geweest en samen hebben beleefd. Door iemand tijdens zijn spel en werk te observeren, kan je van alles over die persoon te weten komen. Wij hebben er geen idee van of iemand gevoel voor humor heeft, of iemand belangstelling heeft voor vliegtuigen, de sterren of machines. Of iemand beter overweg kan met woorden dan met cijfers, of iemand een pietje precies is of een sloddervos. Spijtig …. Maar toch voelden we ons bij elkaar op ons gemak. En ook voelden we een soort vertrouwensband …

We kunnen alleen maar hopen dat voor deze kinderen de sterren gunstig staan en dat ze een mooie toekomst tegemoet mogen gaan …

Als afsluiter voor ons avontuur in Mozambique :
“TO THE WORLD YOU MIGHT BE ONE PERSON, BUT TO ONE PERSON YOU MIGHT BE THE WORLD !!”.

Vandaag hebben we nog een dagje welverdiende rust, dinsdag pakken en vliegen richting Johannesburg. Nachtje slapen en dagje verblijven in Jo’burg en woensdag avond vliegen we via Frankfurt richting huis.

Als Westerling zijn veel zaken niet of moeilijk te begrijpen. Het kan allemaal zoveel efficiënter, beter, hygiënischer. Terwijl je zo'n reis maakt om los te komen van deze Westerse efficiency, normen en waarden, is dat vervolgens wel de bril waarmee je kijkt en ook al snel, waarschijnlijk soms te snel, oordeelt. Deze compleet andere cultuur en enorme, bewogen, geschiedenis, maakt Mozambique niet te vergelijken met ons land en leven thuis.

xx, ons

• 02 Juli 2012 - 14:21

Yvette:

Hi Ingrid en Nicole,

Wat een mooie afsluiter dit! En wat heb ik genoten van jullie verhalen, jullie kunnen het prachtig verwoorden. Ik ben echt onder de indruk, geweldig dat jullie de kinderen zo'n mooie dag hebben gegeven. Prachtig!

Een hele goede reis terug, en we hebben contact met elkaar als jullie weer op Belgische bodem zijn.

Groetjes,
    Yvette/Activity International

• 04 Juli 2012 - 04:53

Viviane:

Dag Ingrid en Nicole
    De spreuk in dit verslag omvat wat ik eigenlijk wil zeggen:'To the world you might be one person, but to one person, you might be the world'. Ik ben er zeker van dat jullie met dit fijn gevoel huiswaarts kunnen keren.... Dat hebben jullie weer fantastisch bedacht, georganiseerd én gerealiseerd. Straffe madammen, jullie twee!
    Ik wens jullie een veilige trip terug en ook ik ben blij dat ik via jullie verslagen, van op afstand, mee mocht volgen. Tot gauw.

• 04 Juli 2012 - 09:21

Monique Krekels:

Prociat aan iedereen, ook al ken ik Ingrid alleen
    Jullie hebben prachtig werk vericht en nu weer
    wennen aan ons belgieelandje
    groetjes