arbeiten... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van furaha - WaarBenJij.nu arbeiten... - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van furaha - WaarBenJij.nu

arbeiten...

Door: Ingrid & Nicole

08 Juni 2012 | Mozambique, Maputo

Onze eerste werkdagen zitten erop … moe , maar met een voldaan gevoel, hebben we de taken op onze eerste dag in het weeshuis volbracht : de baby’s eten geven, pampers (allez doeken..) verversen, spelen met de allerkleinsten en de peutertjes, daarna terug voeden en pampers verversen, in de eetzaal meehelpen zodat al de grotere kindjes kunnen eten (rijst met linzen en bruin bonen, want geld om ander eten te kopen is er niet), de allerkleinsten, de gehandicapten eten geven ...Wat een gedoe ! Zoveel te doen en eigenlijk zo weinig handen die alles op tijd kunnen realiseren. Nu snappen we waarom de vrijwilligers nodig zijn … en hebben we ons echt nuttig gevoeld.
Verschillende kindjes hebben echt geluk dat het weeshuis is opgericht, want onder hen zijn kindjes die jarenlang door hun ouders werden opgesloten en uitgehongerd, er zijn kindjes die misbruikt en met brandwonden zijn achtergelaten zijn in het ziekenhuis en nooit meer opgehaald werden door de ouders en zo dus in Esterella terecht zijn gekomen … Eigenlijk kan je beter al die geschiedenissen en voorhistories en al die miserie niet weten, want ik denk dat ik er dan ’s nachts wakker van lig….
Vandaag hebben we ook al een klein deeltje van het gesponsord geld dat we meebrachten opgedaan : rammelaartjes voor de baby’s, een puzzel en nog meer speelgoed voor de allerkleinsten.
Voor de rest van het sponsorgeld gaan we nog eventjes de kat uit de boom kijken,maar we gaan het zeker nuttig kunnen besteden. Misschien aan lakentjes, pampertjes, onderbroeken (de meeste kindjes zitten met hun blote poep in een broek omdat ze geen ondergoed hebben), …

Toch één goed ding : we hebben gisteren ook vernomen dat het 17 dagen oude babytje ouders heeft gevonden. Het is nog wachten tot alle papieren in orde zijn en dan staat haar (hopelijk) een mooie toekomst te wachten.

Xx, ons

• 08 Juni 2012 - 16:50

Iris:

Amai seg, erge verhalen, mag je idd niet te hard bij nadenken.
    Ik weet dat de centen goed besteed zulle worden, Ze zullen het daar hard nodig hebben zo te lezen!!
    Veel plezier en verzorg genot daar!

• 08 Juni 2012 - 16:57

Peewee:

Fijn om weten dat jullie zo nuttig bezig zijn!
    't Is hier ondertussen prachtig weer: regen, afgewisseld met stortbuien, gevolgd door onweerswolken met windhozen en afgewaaide takken, rondvliegende trampolines...

Groeten,

Peewee

• 08 Juni 2012 - 17:14

Os Mayke:

Ik vind het echt knap wat jullie daar doen voor al die kindjes.
    Nog veel werkplezier.groetjes

• 08 Juni 2012 - 18:01

Monique Krekels:

Jullie doen het daar héél goed, prachtig werk
    maar zeker niet altijd gemakkelijk
    Groetjes
    Monique

• 08 Juni 2012 - 18:19

Kristel K. :

Een lichtpuntje in de duisternis ..

• 08 Juni 2012 - 22:22

Robert:

Ingrid,
    Je moet de verhalen van de kinderen niet vergeten, want het zijn waarheden. Ik heb in Gambia ook zo'n situaties meegemaakt, en die zijn mij bij gebleven. Ouders wilden hun kinderen met ons meegeven, niet omdat ze niet van hen hielden, maar om hun geluk. Zij hadden hun kinderen niets te bieden, de ouders stonden s'morgens aan te schuiven voor de verzorging van hun kinderen. Gelukkig hadden we een verpleegster bij ons. Aan iedere hand had je zeker 10 kinderen hangen, en zij vroegen niets.
    Ik ben nu op weg naar Vietnam, ik heb nu een rustpauze van 8 uur in Doha, waar ik wil samenwerken met organisaties die zich ontfermen over straatkinderen. Goede raad, zorg dat je de donaties zelf beheerd. Ik spreek van ervaring.

• 09 Juni 2012 - 09:02

Viviane:

Ik geloof jullie op je woord: elk kind dat je vastneemt/ziet in Esterella heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen geschiedenis. Misschien is het wel goed om niet elke achtergrond te kennen, want wat je ons nu al vertelt, is al schrijnend genoeg. Toch ben ik er van overtuigd dat jullie ook vaak een kleine keerzijde mogen zien van jullie helpende handen: verzacht de lieve, eerlijke lach van het kind dat je vastpakt, knuffelt, een klein geschenkje geeft, .... niet efkes het leed dat achter het kind zit? Ik hoop het van harte....
    Ik ben fier op jullie, Ingrid en Nicole!!!!

• 11 Juni 2012 - 05:32

Els:

Hallo dames, mooi, ontroerend,.... Dit is hartverwarmend! Jullie zijn (weeral) goed bezig om (kleine) mensen gelukkig te maken.
    En Ingrid : sponsorgeld?????? Durf je aan je collega's niks te vragen? Shame on you....... Dit komt bij deze in orde voor de volgende missie!!!!!!!!!!
    Liefs, Els

• 11 Juni 2012 - 09:12

Dolf:

Ik ben trots op mijn madam en haar vriendin da ze zich zo inzetten voor de kinderen daar. Net 2 moeder Theresa's uit Mol en Balen. Jullie verdienen alle respect en steun. Hier thuis zijn de collectebuskes ook weer vol aan het geraken. Da is goed nieuws voor jullie volgende project. Nicole, wens Ingrid beterschap. Hopelijk is ze vlug verlost van hare geblokeerde rug, zoda ge weer met 2 naar het weeshuis kunt. Wij blijven hier thuis alles op de voet volgen en bent een beetje voorzichtig. Dikke kussen, Dolf

• 11 Juni 2012 - 11:38

Jackm:

Wreed is het eigenlijk dat op de wereld , waar de natuur en het weer het mooist is , de kwaliteit van leven , zo ver weg is voor veel mensen.
    Nicole, Ingrid, zet em op , jullie kunnen geen betere klus doen als die jullie nu klaren!!!