Exotisch ... - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van furaha - WaarBenJij.nu Exotisch ... - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van furaha - WaarBenJij.nu

Exotisch ...

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg

27 Oktober 2011 | Oeganda, Masaka

Ook deze morgen weer gunde ik mezelf nog een laatste cyclus van dromen, gedachten, ideeën en weer indommelen toen de wekker afliep … Za-lig !! Je verstand krijgt zo veel te verwerken …
Vanaf de eerste dag werd ik verrast door de cultuurverschillen met thuis. Het kan iets groots zijn, iets klein, in iemands gedrag of uiterlijk. Maar elke dag ontdek ik wel wat. En elke dag zullen de mensen van Chedra en Masaka ook wel iets vreemds aan ons opmerken. Want wij zijn net zo exotisch voor hen als zij voor ons. Ze observeren elke beweging die we maken en willen alles van ons weten. Sommigen lijken er een dagtaak van te maken. Dit klinkt misschien erg, maar veel vaker is het gezellig en leuk. Vooral tijdens de vele vragen over en weer ontstaan er geestige situaties. Veel Oegandezen vragen ook direct naar je diepste zielenroerselen.
Ik baal er ook van dat ik mij soms in de “koloniale tijd” waan. Als westerling bepaal je hoe hier alles het best wordt geregeld en dring ik bepaalde westerse waarden en normen aan hen op. Er is geen geld om bv. de elektrisiteitsrekening te betalen, terwijl in ons vrijwilligershuis de kast vol dure etenswaren staat om een minimaal westerse levensnorm in deze “jungle” te garanderen. De locals zeggen : “ Wees gerust, we zijn blij met je aanwezigheid en ideeën. En er gaapt nu eenmaal nog een groot gat tussen een armoedig westers bestaan en een gemiddeld Oegandees leven” …

Geniet van jullie extra uurtje slaap dit weekend !

@ Gaby : denk aan jou. Doe da goe èh ;-)

@ Benny, Luc & Marc : gelukkige verjaardag !

xx, ik

  • 27 Oktober 2011 - 13:21

    Os Mayke:


    hallokes daar,
    Nu vind ik dat je echt al wel hééél lang weg bent.
    hier gaat alles rustig zijn gangetje.
    Ze hebben hier rond ons huis juist alle mais afgedaan. Zo heb ik nu ook aan heel ander landschap dan

    de vorige maanden. Exotisch kan je het wel niet noemen maar ik kan weer ver kijken.

    Heel veel groetjes van ons hier,
    xxx

  • 28 Oktober 2011 - 07:39

    Ons Nicolleke:

    Ik kan het al wel aan je verhalen lezen, je bent daar al goed ingeburgerd...volgens mij gaat het heel pijn doen heel diep in je hart om die 'gelukkige', maar arme Oegandezen de rug toe te keren en terug te komen naar ons 'stressvolle', materialistische Westerse maatschappij...!!
    Maar ja, het lot wil nu eenmaal dat je hier geboren en getogen bent en dat je alleen de mooie herinneringen op je harde schijf kan opslaan, om te hopen dat je (na weer hard te gaan werken en te sparen) volgend jaar weer terug kan gaan en nieuwe ervaringen kan opdoen...(die 'mooie' belevenissen en nieuwe ervaringen: dat kan tenminste NIEMAND afpakken !!) en ondertussen heb je toch het gevoel om een klein stukje van de wereld te hebben verbetert...
    Ik bewonder je, dat mag iedereen weten !!! en vind het prachtig en bewonderingswaardig dat je als vrijwilliger zo lang wil wegblijven van iedereen die je graag ziet...
    (maar och, de thuiskomst zal ZOveel te beter zijn,he...alleen kan ik er niet bijzijn...als je de puf en de energie nog hebt en tot Hasselt kan komen, dan kan ik je eens een HHHHHEEEEEEEEELLLLLL dikke knuffel geven..!!)
    Ik tel af tot....
    Geniet nog van de mooie momenten van het leven (want dat is voorbij vooraleer je er erg in hebt)
    Nicole

  • 29 Oktober 2011 - 05:59

    Viviane:

    Dag meid
    Cultuurshock met jouw en ons leven hier: ik denk dat je inderdaad na al die weken wel weet waarover je spreekt! En inderdaad: wij Westerlingen dringen, al is het allemaal heel goed bedoeld, toch veel Westerse waarden en normen aan een minder 'ontwikkelde' cultuur op. Minder ontwikkeld? Ik vraag me meer en meer af: wie heeft ontwikkeling nodig? Zij, met waarden en normen waar wij de dag van vandaag met al onze luxe, vooruitgang, individualisme (egoïsme vaak)totaal geen voeling meer mee hebben of wij? Ik denk dat er een uitwisselingsprogramma opgestart moet worden. Geniet van het rijke Oegandees leven, Ingrid, want voor je het weet draai je weer mee in ons arme Westen.
    Lieve groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Masaka

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2014

Terug thuis ...

15 Juni 2014

Het zit erop ...

07 Juni 2014

Nog meer foto's ...

07 Juni 2014

Foto's ...

07 Juni 2014

Teaching Project ...

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 117189

Voorgaande reizen:

27 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Vrijwilligerswerk ... en genieten op Bali

02 Juni 2012 - 05 Juli 2012

Vrijwilligerswerk

Landen bezocht: