Ceremonies ... - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu Ceremonies ... - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu

Ceremonies ...

Door: Ingrid

24 Juni 2015 | Indonesië, Gianyar

Het heeft iets aandoenlijks om de Balinezen achter het stuur te zien zitten, les te geven, … met achter het oor een bloem (wil zeggen dat ze aan ’t mediteren zijn) of met de stengel van de bloem ( = hebben gedaan met mediteren).

Onze gids vertelt over verschillende ceremonies, waarvan sommige elementen bekend voorkomen, en andere wat vreemder. Zo mag een Balinese baby pas na drie maanden de grond raken, en worden alle placenta's begraven in de voortuin.

De naamgeving op Bali : ik ben al zover op de hoogte van de naamgeving op Bali dat ik weet dat men bij voorkeur een nummer aan hun kind geven, gewoon Eerste, Tweede, Derde, Vierde. In feite heb je 1 kans op 4 om iemands naam te raden. Oh ja, en na het vierde kind herbeginnen ze weer met Eerste tot en met de Vierde. Pas na anderhalf jaar krijgt een Balinees zijn voornaam. Tot die tijd heet hij of zij dus de eerste, de tweede, de derde etc. Tegen die tijd is iedereen er natuurlijk zo aan gewend om te luisteren naar "Vier! Eten!" dat we heel veel Balinezen tegenkomen die hun nummer-naam gebruiken in plaats van hun naam-naam. En dat eten, dat doen ze trouwens helemaal niet samen; als je honger hebt, pak je een bord en ga je op de grond zitten.

Maar het meest bizarre gebruik vinden wij het vijlen van de tanden. Nee, geen variatie op de tandenfee, vijlen met een lange ij en een harde hand. Komang krijgt er nu nog kippenvel van als hij er over verteld. Zo net na de pubertijd, rond hun 18e volgen er twee ceremonies. Tot zover niets vreemds. Tijdens de eerste ceremonie wordt een stuk van het haar geknipt, om de 'wilde haren' kwijt te raken. Of het werkt is de vraag, maar naar de kapper moeten ze toch. Maar blijkbaar zitten die 'kwade krachten' niet alleen in haren, maar ook in tanden. Dus ook die moeten een stukje korter. De hoektanden en voortanden worden prachtig in een rechte lijn gevijld. Tanden symboliseren de dierlijke en oncontroleerbare kant van de mens. Door het vijlen worden vijanden geëlimineerd zoals hebzucht, boosheid, drankzucht en jaloersheid. De ouders beslissen wanneer het tijd is voor deze ceremonie. Lijkt ons niet lekker wakker worden, zo rond je twintigste in Bali.

x