laatste schooldag - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu laatste schooldag - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van furaha - WaarBenJij.nu

laatste schooldag

Door: nicole

Blijf op de hoogte en volg

15 Juni 2015 | Indonesië, Gianyar

Vanaf vorige week gaan wij met z’n vijven elke morgen in 1 klas van een gouvernement school, lesgeven aan de kinderen tussen 8 en 12 jaar. Het is een beetje werken à l’improvist. Niks wordt er afgesproken. We doen maar wat. We verdelen de leerlingen dan in groepjes zodat ieder van ons toch een beetje werk heeft, want met zovelen lesgeven in 1 klas is niet simpel. We hebben dit juist geteld 4 dagen mogen ervaren en dan was het schooljaar ten einde…

We werden donderdag uitgenodigd op het schoolfeest, waar ze de beste leerlingen en de laatstejaars studenten een onderscheiding overhandigden. Een soort van graduation. Bij aankomst zaten we daar maar een beetje te zitten en een beetje onwennig te wezen. Plots werden we geroepen en mochten we, neen niet op de eerste rij, maar toch wel op de tweede rij plaatsnemen. Als echte VIP’s werden we verwelkomd (de rode loper ontbrak er nog aan..) en mochten het schouwspel van traditionele en moderne dansen aanschouwen. Heel speciaal die traditionele klederdracht en dansen en ik vind het wel prachtig dat ze deze traditie in ere willen houden. Na de shows werden we ook nog getrakteerd op een maaltijd. Alles bij elkaar heeft deze voormiddag een goei 2,5 uur geduurd en waren we vooral blij dat het er op zat.

Voor deze leerlingen is de grote vakantie begonnen. Toch kunnen ze op vrijwillige basis naar het schooltje komen om hun Engels bij te schaven. Dus : vandaag, maandag, zijn wij vroeg opgestaan om naar de morgenschool te vertrekken… maar, wel even balen en een vervelend gevoel als men komt zeggen dat de lessen niet doorgaan als je vertrekkensklaar staat… omdat er geen leerlingen zijn komen opdagen. Dat kan je bij ons niet inbeelden è, dat de lessen last minute worden afgezegd.…

Nu, als we eerlijk zijn…moesten ze vroeger aan mij gevraagd hebben om in de grote vakantie vrijwillig bijles Engels te volgen, dan zou ik ook bedanken hoor !

Omdat ik nog niet al teveel op onze blog geschreven heb, gebruik ik mijn tijd nu nuttig om toch ook eens iets van mij te laten horen (anders denkt iedereen dat ik er niet bij ben …)

De lessen in het weeshuis gaan hopelijk gewoon verder, want op maandag lassen we altijd een 'funday' in...vorige week was het loombandjes maken, vandaag is het schilderen en scooby doo bandjes maken. Dat is bij ons allemaal voorbij gestreefd, maar hier iets nieuws...Het is elke keer weer prettig om te zien hoe gemotiveerd ons klasje is om iets nieuws bij te leren!!

Mijn indruk tot nu toe? Als bezige bij had ik de dagen liever drukker gezien, ik moet echt afkicken van het 'druk zijn'...maar door onze vroegere ervaringen als vrijwilliger weten we al wel dat we alles op ons af moeten laten komen en het moeten nemen hoe het ons wordt voorgeschoteld !


  • 15 Juni 2015 - 11:29

    Mayke:

    Mooie kindjes en mooie klederdracht.
    groetjes
    os mayke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 117133

Voorgaande reizen:

27 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Vrijwilligerswerk ... en genieten op Bali

02 Juni 2012 - 05 Juli 2012

Vrijwilligerswerk

Landen bezocht: