Status ... - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van furaha - WaarBenJij.nu Status ... - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van furaha - WaarBenJij.nu

Status ...

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg

05 November 2011 | Oeganda, Masaka

Iedereen loopt trots met een GSM rond. Het apparaat zelf is belangrijker dan zijn functie. Sommigen dragen zelfs een kapotte telefoon. Om te laten zien dat je niet bij die categorie hoort, laten veel mensen de GSM om de zoveel tijd even afgaan, waarmee de omgeving meteen hun nieuwste ringtone kan horen. Het laten overgaan van de GSM heeft ook een functionele waarde. Bijna niemand heeft geld voor beltegoed, dus wordt de telefoon vaak als morseapparaat gebruikt. Eén keer de telefoon over laten gaan en dan ophangen is ‘ja’, twee keer over laten gaan en ophangen is ‘nee’, drie keer is ‘bel even terug’. Het is ook gek om zien dat sommigen niet alleen bedelen voor een stukje brood of water, maar ze vragen ook of ik wat beltegoed kan schenken omdat ze graag nog één keer hun vader willen spreken die in de hoofdstad op sterven ligt …
Als er geen telefoon afgaat, is er wel de sleutelbos van iemand die rinkelt. Hoe meer sleutels, hoe meer sloten, hoe meer bezit en dus hoe hoger de status. Het hoeft geen verdere uitleg dat dat een groot gedeelte van de sleutels die in Masaka circuleren geen enkel slot heeft waarop ze passen …
Ook de bril is een belangrijk sieraad, dat meer zegt over iemands status dan over de zijn of haar ogen. In Masaka zijn de brillen zo spaarzaam dat ze gedeeld worden door meerdere mensen. Het lijkt er ook op dat hoe groter de brilglazen zijn, hoe groter de status van de drager wordt …
Sommigen hebben rond hun nek aan een touwtje een klein langwerpig voorwerpje hangen met een dopje erop. Volgens deze mensen is alle informatie ter wereld, boeken, geschriften en natuurlijk de hele bijbel, opgeslagen in dit klein voorwerp : de memorystick. Met dit voorwerp laten ze zien dat ze toegang hebben tot computers en ze ook kan gebruiken. Hiermee staan ze aan de top van de piramide …

xx, ik

  • 05 November 2011 - 13:33

    Kristel K. :

    Je doet dat daar prima. Je kan hier altijd nog als vakman aan de slag moest je van je huidige job genoeg hebben... ;-)

  • 05 November 2011 - 17:35

    Viviane:

    Hallo
    Een stielvrouw zo te zien met een serieus pakket filosofische baggage! Ge had er deze NM bij moeten zijn toen Gaby en ik aant mijmeren waren....
    Ben benieuwd waarmee ge mij met de volgende foto's gaat verbazen, Ingrid!

  • 05 November 2011 - 18:37

    Anneke:

    Even checken : heb gsm en een bril met vrije grote glazen. Als ik mijn sleutels bij elkaar hang en dan ook nog eens mijn memorysticks, dan kan ik behoorlijk wat lawaai maken ... en het beste is dat iedereen dan mijn status heeft gezien. Nu ge daar hebt leren metselen, kan bij mij thuis ook een goede daad verrichten. Laat maar weten wanneer ik de cement moet bestellen. Dat schrijven lukt al aardig en met de foto's krijgt ge een goed beeld van het dagdagelijkse leven. Doe zo voort en en komt nog helemaal vernieuwd terug. Groetjes uit Mol, van mij en Bart.

  • 07 November 2011 - 08:41

    Os Mayke:

    Weer heel wat bijgeleerd door jouw verslag.
    Echt grappig om te lezen, ge doet dat ongelooflijk goed.
    gisteren naar de boekenbeurs geweest met madelon en ik hoop echt dat daar nog eens een schrijfsel

    van jou hand komt te liggen. Ge gaat nogal moeten signeren! Dikke knuffel xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Masaka

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2014

Terug thuis ...

15 Juni 2014

Het zit erop ...

07 Juni 2014

Nog meer foto's ...

07 Juni 2014

Foto's ...

07 Juni 2014

Teaching Project ...

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 117142

Voorgaande reizen:

27 Mei 2015 - 28 Juni 2015

Vrijwilligerswerk ... en genieten op Bali

02 Juni 2012 - 05 Juli 2012

Vrijwilligerswerk

Landen bezocht: